VerifyOnComputer

WaitingForVerification PressToOpenBankId
Tilbake

EnterPersonalIdentityNumber

VerifyOnMobile

WaitingForVerification
Tilbake

Spørsmål og svar

Ofte stilte spørsmål om Ikano Visa

Generelt

  • Hvor kan jeg bruke Ikano Visa?

    Ikano Visa kredittkort kan du bruke på alle steder merket med Visa-symbolet, både butikker, servicesteder og minibanker. I Norge er det nesten 55 000 brukersteder, og totalt i hele verden finnes det mer enn 29 millioner brukersteder. Du kan også betale med Ikano Visa når du handler på nett.

  • Hva er Ikano Visa og hvorfor bør jeg ha det?

    Ikano Visa har en av markedets laveste renter på kredittkort. Du kan velge betalingsutsettelse i inntil 9 måneder for kjøp over 2 500 kroner, mot et fast gebyr. Du kan også velge betalingsforsikring. Inkludert i kortet får du både reise- og avbestillingsforsikring og Tankefeil-forsikring.

    Et kredittkort utgjør en kredittreserve om noe uforutsett inntreffer (for eksempel at vaskemaskinen går i stykker eller bilens bremseklosser må skiftes) eller du ønsker å unne deg noe ekstra uten å spare i forkant. Ikano Visa er tilknyttet Visa sitt internasjonale nettverk. 

  • Hvordan avslutter jeg kontokreditten min?

    Hvis du ikke har bruk for kreditten din, kan du kansellere den via vårt selvbetjeningsskjema her.

  • Forsikring og ulike tilleggstjenester, inngår det fast i kortet?
  • Kundeservice

    Ring oss på telefon +47 66 85 86 88. Linjene er åpne mandag til fredag 09.00 – 17.00.

    Du kan også kontakte oss via vårt kontaktskjema.

  • Hvordan kan jeg sende inn en klage?

    Når våre kunder ikke er fornøyde ønsker vi først og fremst å finne en løsning sammen med dem. Hvis du som kunde ikke føler at vi klarer å finne en god løsning, har du mulighet til å rette en formell klage til oss. Da kan du benytte et eget skjema, slik at klagen registreres på riktig måte, direkte i vårt system. Klikk her for å komme til skjemaet.

    Du har også mulighet til å kontakte oss på telefon, dersom du heller ønsker det. Klikk her for å finne kontaktinformasjon.

    Klager behandles fortløpende. Vi har også rutinemessige gjennomganger av innkomne klager, både ukentlig og kvartalsvis, der vi har mulighet til å oppnevne en ansvarlig saksbehandler i hver enkelt sak, som skal sikre at saken får en løsning. Dersom du ikke er fornøyd med avgjørelsen i din klagesak og ønsker å få saken din vurdert på nytt, kan du kontakte Ikano Banks Kundeombudsmann eller ta saken videre til Finanstilsynet, Forbrukerrådet eller Finansklagenemnda. Klikk her for å lese mer.

Søknad

  • Jeg ønsker å søke om kortet, hvordan går jeg frem?
  • Hvor gammel må jeg være for å søke om Ikano Visa?

    Du må være 23 år.

  • Hvilke krav setter dere for at jeg skal få Ikano Visa?

    Du må ha fylt 23 år, ha fast inntekt på minst 200 000, en ryddig økonomi og ingen betalingsanmerkninger.

  • Hvordan behandles søknaden?

    Når du søker om kredittkort vil det innhentes kredittopplysninger, og vi vil foreta en kredittvurdering på bakgrunn av disse opplysningene. Uansett utfall vil du motta informasjon fra oss. Som søker vil du under denne prosessen motta et gjenpartsbrev som forteller at Ikano Bank har bedt om en kredittopplysning om deg.

  • Hvordan sender dere ut kortene?

    Kortet blir sendt hjem til deg i posten.

  • Avslag på søknaden, og ønsker å vite hvorfor?

    Send en e-post via vårt kontaktskjema eller ring oss på +47 66 85 86 88. Vi holder åpent alle hverdager mellom kl 09.00 - 18.00.

  • Hvordan får jeg økt kredittgrensen på mitt kort?

    Ønsker du å øke kredittgrensen på ditt Ikano Visa kan du fylle ut vårt elektroniske søknadsskjema. Søknaden behandles automatisk, og du får svar på skjermen.

  • Hvordan får jeg redusert kredittgrensen på mitt kort?

    Send en e-post via vårt kontaktskjema eller ring oss på +47 66 85 86 88. Vi holder åpent alle hverdager mellom kl 09.00 - 18.00.

Kortbruk

  • Hvilken bruksgrense har jeg på kortet mitt?

    Kortets bruksgrense er tilsvarende den kredittrammen du har fått innvilget.

  • Kan jeg betale kontaktløst med Ikano Visa?

    Med Ikano Visa-kort utstedt fra og med juni 2019 kan du betale uten å bruke chip. Dette gjelder brukersteder som tilbyr kontaktløs betaling. Som regel vil betalingsterminalen være utstyrt med symbolet for kontaktløs betaling. 

    NB! For å ta i bruk kontaktløs betaling må du først gjøre et kjøp med chip og PIN.

    Du vil også senere bli bedt om å taste PIN-kode når beløpet overstiger 500 kroner eller hvis du har gjort en rekke kontaktløse betalinger på rad. Dette er av hensyn til din sikkerhet.

  • Er det noen begrensninger i forbindelse med kontantuttak?

    Uttak av kontanter i minibank og over skranke i bank er begrenset til 5 000 kr per 24 timer og totalt 10 000 kr fordelt på 10 uttak per løpende 30 dager.

  • Hva er MCC koder?

    MCC står for “Merchant Category Code”, og i Visa sitt nettverk er dette en kategorisering for hvilke bransjer de ulike brukerstedene hører til. Les mer her.

  • Kan jeg overføre penger fra kortet til min bankkonto?

    Ja, det kan du.

    Du kan enkelt overføre fra ditt Ikano Visa til din bankkonto på Min Side.

    For å overføre penger må du ha vært kunde i minst 6 måneder og foretatt minst 2 innbetalinger.

    Prisen for tjenesten er 35 kr + 1 % av beløpet (maks  500 kr).
    Du kan overføre inntil 25 000 kr.

  • Hvordan avslutter jeg kontokreditten min?

    Hvis du ikke lenger har bruk for kreditten din, kan du kansellere den via vårt selvbetjeningsskjema her.

  • Hvorfor har jeg ikke fått rabatt på mitt dagligvarekjøp?

    Vi bruker MCC-koder for å kunne trekke fra din rabatt på dagligvarer. Dersom butikken ikke er registrert med MCC-kode for dagligvarer vil det heller ikke bli regnet rabatt på kjøpet. Har du handlet i en butikk det er naturlig å betrakte som en dagligvarebutikk, men ikke fått rabatt? Send oss kvittering / dokumentasjon via vårt kontaktskjema, så kan vi gjøre en manuell vurdering.

    Les mer om MCC-koder og rabattberegning

  • Jeg har innbetalt for mye, slik at jeg har penger til gode på min Ikano Visa-konto. Hvordan kan jeg få overført disse pengene tilbake til brukskonto?

    Har du penger til gode kan du sende oss kontonummer via meldingstjenesten på Min Side, så hjelper vi deg kostnadsfritt. Vi anbefaler ikke at du benytter deg av kontantoverføring på Min Side, da denne tjenesten innebærer gebyr.

  • Varekjøp på Posten - hvordan belastes det?

    Varekjøp på Posten regnes som et kontantuttak og belastes med de kostnadene kontantuttak over skranke medfører. Dette skyldes avtalen Posten har inngått i forbindelse med sine betalingsterminaler og er følgelig likt for alle kort.

  • Kan jeg bruke mitt Ikano Visa som betalingskort for Vipps?

    Ja, du kan legge inn ditt Ikano Visa som betalingskort i Vipps-appen.

    NB! Grunnet en endring hos Vipps i februar 2022 vil du kunne oppleve at Vipps-betaling med ditt Ikano Visa ikke lenger fungerer i alle nettbutikker. Dette har ikke noe å gjøre med din saldo eller tilgjengelige kreditt hos oss. Får du problemer med Vipps-betaling anbefaler vi derfor vanlig kredittkortbetaling, ved hjelp av kortet og din BankID / BankID på mobil.

    Vipps til privatpersoner, klubber og foreninger er ikke berørt av endringen og vil fungere som før. 

  • Kortet blir avvist ved bruk både i minibanker og ved varekjøp. Hvorfor?

    Grunnen til at kortet blir avvist kan være:

    • teknisk feil ved brukerstedet
    • du har tastet feil PIN-kode
    • du har nådd din kreditt-/bruksramme
    • din konto er sperret for bruk.

  • Hvor ser jeg hvor mye rabatt jeg har fått?

    Du kan se rabatten for hvert kjøp i kjøpsoversikten på Min Side. Samlet rabatt finner du også på Min Side under Akkumulert rabatt.

Sikkerhet

  • Er det sikkert å bruke Ikano Visa på internett?

    Det anbefales å bruke kredittkort - som Ikano Visa - istedenfor vanlig bankkort når en handler på internett. På den måten vil du alltid få en oversikt over hva som er blitt belastet på kortet før betaling finner sted. I tillegg er det viktig å vise nettvett når en handler på internett. Ikke gjør innkjøp i ukjente butikker og/eller tvilsomme bransjer som spill, underholdning og erotikk.

  • Er det sikkert å bruke kredittkort til å ta ut kontanter?

    Det er like sikkert å bruke kredittkort til å ta ut kontanter som et vanlig bankkort.

  • Hvordan kan jeg sikre meg mot misbruk?

    Under følger råd om kortbruk som er utarbeidet for å bidra til og unngå misbruk:

    • Det er viktig å være klar over at et kredittkort er å anse som kontanter – behandle det deretter.
    • Ikke gi fra deg kortet eller legg det fra deg utenfor synsvidde.
    • Pass på at kortet er signert.
    • Makuler tilsendt PIN-kode – lær deg koden utenat. Dersom du likevel velger å skrive ned koden, kamufler koden på en slik måte at det på ingen måte er mulig for andre å skjønne at det er en PIN-kode, oppbevar den aldri sammen eller i nærheten med kredittkortet og skriv ikke koden i klartekst, som for eksempel i 7.-sansen, eller skjult blant telefonnumre.
    • Oppgi aldri PIN-koden til andre – heller ikke til familiemedlemmer, politiet eller banken.
    • Ikke tast PIN-koden dersom du blir iakttatt av andre.
    • Vær på vakt mot hjelpsomme personer (spesielt når du står i minibank).

  • Hva gjør jeg hvis kontoutskriften min inneholder ukjente transaksjoner?

    Ta kontakt med oss så, hjelper vi deg. For at vi skal kunne gjøre dette på best mulig måte, er det fint om du sender oss:

    • kontoutskriften hvor ukjent transaksjon merkes
    • signert dokument om hvorfor du ikke vedkjenner deg merket transaksjon
    • eventuell tilleggsinformasjon som kan være relevant (jfr. fakturaer, kvitteringer, o.l.).

    Send informasjonen til reklamasjoner@ikano.no

    Skulle du finne flere ukjente transaksjoner, bør du vurdere å sperre kortet.

  • Hva slags garanti har jeg ved misbruk av kortet?

    Det gis ingen garanti, men generelt blir transaksjoner som har blitt belastet et sperret kredittkort tilbakeført. Ikano Bank kan kreve en egenandel på henholdsvis 1 200 kr eller 12 000 kr. Valg av egenandel er avhengig av hvilken aktsomhet og/eller mangel på aktsomhet som er vist i forbindelse med at kortet ble misbrukt.

  • Hva er BankID?

    BankID er elektronisk identifisering og signering på nett. Du er vant til å identifisere deg med pass, førerkort eller bankkort. På nettet kan du bruke din BankID for å bekrefte hvem du er. Isteden for å skrive under med kulepenn kan du bruke din BankID til å signere elektronisk.

    Bankene har ulike typer sikkerhetskort. Det kan for eksempel være et kort med forhåndstrykte koder, en elektronisk kodebrikke som genererer engangskoder eller et kort med kortleser.

    BankID består av ditt fødselsnummer, engangskoden du får fra sikkerhetskortet og det personlige passordet du har valgt. 

    Sikkerhetskortet blir ofte tatt for å være BankID, men BankID er det elektroniske sertifikatet som er lagret sentralt hos Nets. BankID er altså ikke en fysisk gjenstand.

  • Er BankID sikkert å bruke?

    Ja, bruk av BankID er sikkert. Bankene jobber kontinuerlig med sikkerheten i BankID gjennom BankID Samarbeidet. Trusselbildet er stadig i endring, og dette gjør at et godt samarbeid mellom bankene er nødvendig. I tillegg til sikkerhet er bankene opptatt av brukervennlighet. Disse to faktorene kan være vanskelige å kombinere, og bankene legger ned mye ressurser i å gjøre BankID både sikkert og brukervennlig.

  • Hva er CVV2 og CVC2 kode?

    Det er en verifiseringskode for transaksjoner hvor kortet ikke er fysisk til stede, for eksempel ved netthandel. Koden består av de 3 siste tallene i signaturfeltet bak på kortet. Mens CVV står for Card Verification Value og gjelder Visa-kort, står CVC for Card Verification Code og gjelder Mastercard-kort.

  • Hva er NetAxept og PayEx?

    NetAxept og PayEx er begge betalings- og logistikktjenesten for norske nettbutikker.

  • Hva er PayPal?

    PayPal er en amerikansk betalingstjeneste på nettet. Den er bygd for enkel overføring av penger via internett.

Sperring/misbruk

  • Jeg har mistet kortet eller blitt frastjålet kortet mitt, hva gjør jeg?

    Dersom du er uheldig og mister eller blir frastjålet ditt kredittkort, må du straks sperre det for å unngå misbruk. Dette gjøres ved å ringe +47 66 85 86 88.

    Du kan også sperre kortet ditt ved å logge deg inn på Min Side. Velg Sperr kort i menyen til venstre. Ønsker du et nytt kort, velger du Nytt kort etter at det gamle er sperret.

  • Hvor stor er egenandelen ved misbruk?

    I henhold til avtalevilkårenes avsnitt 8 vedrørende "Ansvarsforhold", så kan egenandelen settes til 450 kr eller 12 000 kr, avhengig av graden av utvist uaktsomhet i forbindelse med misbruket. Forklaring og dokumentasjon av hendelser som inntraff i forbindelse med misbruket er deretter avgjørende for å avgjøre graden av utvist uaktsomhet og følgelig også størrelsen av egenandelen. For mer informasjon, gå inn på produktets vilkår.

Reise- og avbestillingsforsikring

  • Hva dekker forsikringen?

    Dekning reiseforsikring Ikano Visa

  • Hvem dekker forsikringen?

    1. Innehaver av Ikano Visa
    2. Familiemedlemmer – Med familiemedlemmer menes kortinnehavers ektefelle/samboer/registrerte partner og hjemmeboende barn under 23 år.
    3. Familiemedlemmene er dekket selv om de reiser alene, så lenge reisen er betalt med Ikano Visa.
    4. For at forsikringen skal gjelde må man være folkeregistrert i Norden.

  • Når er jeg dekket av forsikringen?

    For at forsikringen skal gjelde må du huske at:

    • Ditt Ikano Visa må være gyldig under hele reisen.
    • Over 50 % av reisen må være betalt med ditt Ikano Visa.
    • Du må ha kjøpt reisen av en organisert reisearrangør, et transportselskap eller hotell.
    • Reisens utgangspunkt må være Norden.

    Klikk her for å lese mer om forsikringen

     

  • Hvor finner jeg forsikringsbevis?

    Forsikringsbeviset finner du sammen med forkjøpsinformasjonen. I tillegg må du kunne fremvise kvittering som viser at mer enn 50 % av reisen er betalt med kortet.

  • Hva koster forsikringen?

    Forsikringen er inkludert i kortet, og du er automatisk dekket så lenge mer enn 50 % av reisen er betalt med Ikano Visa.

  • Hva gjør jeg hvis uhellet er ute?

Min Side

  • Hva er Min Side?

    Min Side er din nettbank hos oss. Ved å logge deg inn på Min Side får du full oversikt over ditt kundeforhold. Du kan blant annet sjekke saldo og tilgjengelig kreditt, laste ned tidligere fakturaer osv. 

    Min Side oppdateres daglig. Informasjon om tjenesten sendes ut sammen med kortet ditt.

  • Hvordan får jeg tilgang til Min Side?

    Min Side finner du her: Gå til Min Side.

    Du logger enkelt inn ved å benytte din BankID.

  • Hvordan logger jeg meg på Min Side?

    Du kommer til Min Side ved å klikke på "Logg inn" øverst til høyre. Deretter velger du Ikano Visa i nedtrekksmenyen. Bruk din BankID for å logge inn.

     

  • Hva gjør jeg hvis jeg ikke har BankID?

    Da må du ta kontakt med din bankforbindelse for å opprette en personlig BankID.

Faktura

  • Er eFaktura tilknyttet Ikano Visa?

    Ja, Ikano Visa er tilknyttet eFaktura. Når du betaler fakturaen din i nettbanken, vil du få spørsmål om du ønsker å opprette en eFaktura-avtale.

    Vi gjør oppmerksom på at i dagens eFaktura-løsning fremkommer minimumsbeløpet i betalingsfeltetet og ikke utstående beløp (ny saldo). Hvis du ønsker det, må du selv endre beløpet når eFakturaen skal betales.

  • Kan jeg endre beløpet på mottatt faktura?

    Ja. I nettbanken er det mulig å endre beløpet på en mottatt eFaktura. Det gjøres fra den siden hvor eFakturaen ligger. Se etter "Endre" i eFakturaens menyfelt.

  • Hvordan bytter jeg til eFaktura?

    Avtale om eFaktura oppretter du i nettbanken din. Det kan gjøres på to måter:

    • Si "ja, takk" når forespørselen kommer automatisk etter at du har betalt en tilsendt faktura
    • Registrer selv når du ønsker å opprette en ny eFaktura avtale

  • Hva er min eFakturareferanse?

    Din eFakturareferanse er ditt kundenummer (8 siffer). Dette nummeret finner du øverst til høyre på alle fakturaer du mottar fra oss.

  • Kan jeg gjøre en ekstra innbetaling?


    Ja, du kan betale inn ekstra når det måtte passe deg. KID og kontonummer er alltid det samme.

  • Hvor mye må betales ved fakturaforfall?

    Ved fakturaforfall må man betale 3,5 % av benyttet kreditt, minimum 250 kr.

  • Hvor ofte og når kommer fakturaen?

    Du vil motta fakturaen rundt den 10. hver måned. Fakturaen vil ha forfall den 20. samme måned.

  • Kan jeg dele opp betalingen av mottatt faktura?

    Ja, det kan du. Det eneste du må betale hver måned er et minimumsbeløp tilsvarende 3,5 % av benyttet kreditt (minimum 250 kr). Månedsrenten på 1,69 % vil påløpe dersom du ønsker å dele opp betalingen.

  • Har du eFaktura men ønsker å få faktura i posten?

    Endringer i forbindelse med opprettet eFaktura-avtale gjøres i nettbanken din. For mer informasjon, kontakt din bank direkte.

  • Fakturaen forfaller mens jeg er ute på reise, hva gjør jeg?

    Du kan betale deler av fakturaen din på forhånd. Bruker du nettbank, kan du legge inn et visst beløp til forfall (3,5 % av antatt faktura sum, minimum 250 kr). På denne måten vil ikke eventuelle inkassorutiner bli igangsatt.

  • Hva gjør jeg om jeg får problemer med å betale?


    Får du problemer med å betale regningen din er det viktig at du kontakter oss så snart som mulig. Det er lettere å finne en god løsning for alle parter dersom du tar kontakt med oss. Vi anbefaler også NAVs økonomi- og gjeldsrådgivningstjeneste for hjelp til å komme ut av problemene.

  • Jeg har mottatt en purring selv om jeg har betalt, hva gjør jeg?

    Har du betalt en av de siste dagene, kan betalt beløp trekkes fra neste faktura. Betaling etter utskriftsdato vil fremkomme på neste faktura.

  • Når begynner eventuelle renter å løpe?

    Du vil motta fakturaen for foregående måned rundt den 10. hver måned. Den vil ha forfall den 20. samme måned. Først etter denne datoen beregnes renter. Dette er tilfelle både ved varekjøp og kontantuttak.

  • Hvor ser jeg hvor mye som er utestående på min eFaktura?

    I din nettbank og i sammenheng med din eFaktura, finnes en informasjonsknapp som fører deg til all fakturainformasjon.

Betingelser og vilkår

  • Hva koster det å bruke Ikano Visa?

    Det koster deg ingenting å handle med Ikano Visa i Norge, dersom du betaler hele fakturaen til forfall. Dette er fordi kortet ikke har noen etablerings- ellers årsavgift, og det påløper ingen ekstra kostnader når du gjør et varekjøp i Norge. Handler du eller tar du ut kontanter i utlandet, legges det til et valutapåslag på 1,75 %.

    Benytter du kreditten utover den rentefrie perioden på inntil 50 dager vil det påløpe nominell rente på 22,28 %. Priseksempel: 15 000 kr o/12 md gir eff. rente 24,55 %, kostnad 2 001 kr, totalt 17 001 kr.

    Fullstendig oversikt over gjeldende priser og betingelser finner du på prislisten.

  • Hvilke rentebetingelser har Ikano Visa?

    Ikano Visa har blant kredittkortmarkedets laveste renter, det vil si renter som påløper dersom du velger å utsette deler av fakturaen. Dette er tilfelle ved varekjøp. Se prislisten for å lese de til enhver tid gjeldende betingelsene.

  • Kredittid vs. betalingsutsettelse, hva er forskjellen?

    Betalingsutsettelse er den tiden du får fra du kjøper varen til en faktura er mottatt og forfaller til betaling. Ikano Visa gir deg inntil 50 dagers rentefri, utsatt betaling alt avhengig av når i perioden du kjøper varen. Kredittid, derimot, inntreffer hvis du velger å betale kun deler av fakturaen (minstebeløpet er 3,5 %, minimum 250 kr), og utsetter det resterende beløpet til senere.

  • Nominell og effektiv rente, hva er forskjellen?

    Forskjellen er at nominell rente kun er basert på rentesatsen. Den effektive renten inneholder derfor alle kostnadene som kommer i tillegg som f.eks. fakturagebyr eller renters renter.

  • Valutapåslag, hva er det?

    Valutapåslag er en avgift kortutsteder tar for å sikre seg mot uheldig kursutvikling fra kortholder benytter kortet til betaling faktisk finner sted. Påslaget ligger som regel på 1,75 %. Det vil si at bruker du en tusenlapp på et hotell, tar kortutsteder 17,50 kr for å sikre seg mot et mulig kurstap.

  • Hvordan avslutter jeg kontokreditten min?

    Hvis du ikke har bruk for kreditten din, kan du kansellere den via vårt selvbetjeningsskjema her.