It appears that you are using an outdated browser. Some features may not be supported.

Spørsmål og svar

Ofte stilte spørsmål og svar

Spørsmål og svar - IKEA Kort

Våre aller vanligste spørsmål

  • Kontakt oss gjennom vårt kontaktskjema eller ring oss på telefon 66 85 86 00. Vi er tilgjengelige mandag til fredag mellom kl 8 og 17 og lørdag mellom kl 10 og 18.

  • Du kan utsette betalingen for kjøp over 1 500 kroner, enten du har handlet på et IKEA-varehus eller på ikea.no. Kjøpet vises i kjøpsoversikten på Min Side, normalt påfølgende virkedag. Velg ønsket betalingsutsettelse (huk av for 6 eller 12 måneder).

    Du kan utsette betalingen én gang per kjøp.

  • Pengene er normalt på konto etter 2-3 virkedager.

  • Ønsker du å øke kredittgrensen på ditt IKEA Kort kan du fylle ut vårt elektroniske søknadsskjema. Søknaden behandles automatisk, og du får svar på skjermen.

  • Hvis du ikke lenger har bruk for kreditten din, kan du kansellere den via vårt selvbetjeningsskjema her.
  • Det beregnes ingen renter før fakturaens forfall. Etter forfall er nominell rente 21,70 %. Se prisliste.

Søknad

  • Når du søker vil vi hente inn kredittopplysninger og foreta en kredittvurdering av deg. Beslutningen treffes automatisk. Du er velkommen til å ta kontakt med oss dersom du har spørsmål.

    Du vil motta et gjenpartsbrev fra Bisnode, som forteller at Ikano Bank har hentet ut kredittopplysninger om deg.

  • Du må ha fylt 18 år, ha fast inntekt, ryddig økonomi og ingen betalingsanmerkninger.

  • Det vil normalt ta 7-10 virkedager, og kortet sendes til folkeregistrert adresse.

    Står du allerede på et IKEA-varehus? Vis referansekoden samt gyldig legitimasjon ved en servicedisk og få et midlertidig kort du kan bruke inntil du mottar ditt IKEA Kort i posten.

  • Ønsker du å øke kredittgrensen på ditt IKEA Kort kan du fylle ut vårt elektroniske søknadsskjema. Søknaden behandles automatisk, og du får svar på skjermen.

Midlertidig kort

  • Nei, men hvis du ønsker å handle på ikea.no før du mottar ditt IKEA Kort kan du etterspørre din kortinformasjon via vårt selvbetjeningsskjema.
  • Midlertidig kort er gyldig i 30 dager, slik at du rekker å motta nytt IKEA Kort i posten.

  • Du får utstedt midlertidig kort ved å vise gyldig legitimasjon ved servicedisk på et IKEA-varehus.

  • Har du nettopp søkt, eller kanskje mistet ditt IKEA Kort? Da kan du vise gyldig legitimasjon ved servicedisk på varehus for å få utstedt et midlertidig kort. Er du ny kunde viser du også referansekode mottatt på SMS etter godkjent søknad. Midlertidig kort er gyldig i 30 dager, og kredittgrensen er den samme som for ditt ordinære IKEA Kort.

Delbetaling

  • Etter å ha gjort et kjøp på minst 1 500 kroner på IKEA eller ikea.no kan du velge delbetaling på Min Side. Dette kan gjøres tidligst 1-3 virkedager etter kjøpet, og senest den 3. i påfølgende måned.
  • Om du velger delbetaling påløper 8,9 % rente fra dagen kjøpet gjøres og ut delbetalingsperioden.
  • Ja, du kan velge å betale mer, men ikke mindre enn månedsbeløpet. Betaler du mer enn det beløpet som er oppgitt på fakturaen vil delbetalingsperioden bli kortere.
  • Delbetaling betyr at du betaler et fast beløp hver måned i en gitt periode og til en rente på 8,9 %. 
    Periodens lengde bestemmes av kjøpesummens størrelse. Se oversikt nedenfor.

    Betalingsutsettelse innebærer en utsettelse av hele kjøpesummen i en periode på enten 6 eller 12 måneder, til et fast gebyr. Når utsettelsesperioden er over kan kjøpesummen enten innbetales i sin helhet eller nedbetales over tid, til ordinær rente. Priseksempel: 35 000 kr o/12 md gir effektiv rente 22,32 %, kostnad 4 181 kr, totalt 39 181 kr

  • Beløpet på din månedlige delbetalingsfaktura avhenger av kjøpesummen. Månedsbeløpet stiger med 350 kr per 10 000 kr.

    Eksempel: Ved et kjøp på 8900 kr betaler du 350 kr per måned.

    Du finner full oversikt over kjøpesum og månedsbeløp i tabellen nedenfor.

  • Om du glemmer å betale det månedlige belpet vil det påløpe et purregebyr på 35 kr, og påfølgende måned vil du bli fakturert et dobbelt månedsbeløp. Om dette betales innen fristen fortsetter du med delbetalingsplanen.

Betalingsutsettelse

  • 6 måneder:399 kroner
    12 måneder: 899 kroner.

    Gebyret legges til første faktura etter endt utsettelse. Etter utsettelsen gjelder ordinære betingelser, se prislisten.

  • Du kan utsette betalingen for kjøp over 1 500 kroner. Det gjelder enten du har handlet på et IKEA-varehus eller på ikea.no. Kjøpet vises i kjøpsoversikten på Min Side, normalt påfølgende virkedag. Velg ønsket betalingsutsettelse (huk av for 6 eller 12 måneder).

    Du kan utsette betalingen én gang per kjøp.

  • Siste frist for å utsette betalingen for et kjøp over 1 500 kroner er den 21. i påfølgende måned etter at kjøpet er gjort.

  • Vi tilbyr inntil 12 måneders betalingsutsettelse mot et fast gebyr. Ingen renter påløper i perioden. Etter utsettelsen gjelder ordinære betingelser, se prislisten.

  • Du står fritt til å betale minimumsbeløp (3,5 % av saldo) eller et valgfritt høyere beløp ved hver fakturering etter utsettelsesperioden er over. Priseksempel: 35 000 kr o/12 md gir effektiv rente 22,32 %, kostnad 4 181 kr, totalt 39 181 kr .

Sperring/misbruk

  • I henhold til "Avtalevilkår for kredittkortet IKEA Kort" og avsnitt 7 vedrørende "Ansvarsforhold", er kontohaver ansvarlig for inntil 12 000 kr, avhengig av graden av utvist uaktsomhet i forbindelse med misbruket. Forklaring og dokumentasjon av hendelser som inntraff i forbindelse med misbruket, er avgjørende for å avgjøre graden av utvist uaktsomhet og følgelig også størrelsen av egenandelen. For mer informasjon, gå inn på produktets vilkår.

  • Det gis ingen garanti, men generelt blir transaksjoner som har blitt belastet et sperret kredittkort tilbakeført. Ikano Bank kan kreve en egenandel på inntil 12 000 kr. Valg av egenandel er avhengig av hvilken aktsomhet og/eller mangel på aktsomhet som er vist i forbindelse med at kortet ble misbrukt. For mer informasjon se produktets vilkår.

  • Dersom du har mistet / blitt frastjålet ditt IKEA Kort må du straks sperre det for å unngå misbruk. Du kan sperre kortet selv på Min Side, ta kontakt med Ikano Bank på +47 66 85 86 00, eller sende en e-post via vårt kontaktskjema. Husk å oppgi ditt kundenummer eller fødselsdato.

  • Under følger råd om kortbruk som er utarbeidet for å bidra til å unngå misbruk:
    • Kredittkort er å anse som kontanter og bør behandles deretter. Ikke gi fra deg kortet eller legg det fra deg utenfor synsvidde.
    • Pass på at kortet er signert.
    • Kontroller regelmessig at du har kortet ditt i behold.
    • Ta vare på kvittering fra varekjøp slik at ikke uvedkommende får tilgang til ditt kontonummer. Kvitteringene kan også brukes som bevis i eventuell tvist mot brukerstedet.

Kortbruk

  • Du kan bruke ditt IKEA Kort på alle IKEA-varehus, samt når du handler på ikea.no.
  • Har du hatt IKEA Kort i mer enn 6 måneder og betalt minst 2 fakturaer kan du overføre penger fra din IKEA Kort-konto til din bankkonto. Dette gjør du på Min Side Prisen for tjenesten er 60 kroner, og renter beregnes fra pengene er på konto.

  • Vanlige årsaker:

    • Kortet er sperret for bruk
    • Kredittgrensen er nådd
    • Teknisk feil på varehuset
    Opplever du at din konto er sperret for bruk, ta kontakt med kundeservice på telefon +47 66 85 86 00. Husk å oppgi ditt kundenummer eller fødselsdato.

     

  • IKEA Kort ingen faktura- eller årsgebyr. Betaler du hele din saldo til forfall koster det dermed ingenting å benytte kortet.

    Velger du Delbetaling betaler du en rente på 8,9 % og fast månedlig beløp i perioden.

    Velger du Betalingsutsettelse betalinger du ingen nominelle renter men et fast begyr på 399 kroner kr for 6 måneder og 899 kroner for 12 måneder.

    Velger du å dele opp betalingen over tid er den årlige nominelle rente på 21,70 %.

    Se for øvrig prislisten for full oversikt.

  • Logg deg inn på Min Side for å se kredittgrense og disponibel kreditt. Har du ikke anledning til å logge inn kan du kontakte oss på telefon 66 85 86 00 mandag til fredag 8-17 eller lørdag 10-18.

  • Et mistet kort bør sperres så raskt som mulig. Logg deg inn på Min Side eller kontakt oss på telefon 66 85 86 00. Du kan samtidig bestille nytt kort samtidig.

    Trenger du å få utstedt et midlertidig kort kan du vise gyldig legitimasjon ved servicedisk på et IKEA-varehus. Midlertidig kort kan benyttes i 30 dager.

  • Ja, du kan betale med kortet ditt på ikea.no ved å velge IKEA Kort i "kassen". I etterkant har du som vanlig mulighet til å velge betalingsutsettelse i inntil 12 måneder for kjøp over 1 500 kroner.

    Har du kun et midlertidig kort? Kontakt vårt kundesenter på telefon +47 66 85 86 00 og oppgi referansenummeret. Da vil vi hjelpe deg med de nødvendige opplysningene, slik at du kan gjennomføre kjøp på ikea.no.

  • Hvis du ikke lenger har bruk for kreditten din, kan du kansellera den via vårt selvbetjeningsskjema her.

  • Logg inn på Min Side og velg "Mitt kort" og deretter "PIN-kode". Skriv inn ønsket kode to ganger og klikk "Bestill" for å lagre. Ny kode gjelder umiddelbart.

  • Har du penger til gode kan du sende oss kontonummer via meldingstjenesten på Min Side, så hjelper vi deg kostnadsfritt. Vi anbefaler ikke at du benytter deg av kontantoverføring på Min Side, da denne tjenesten innebærer gebyr.
  • Når våre kunder ikke er fornøyde ønsker vi først og fremst å finne en løsning sammen med dem. Hvis du som kunde ikke føler at vi klarer å finne en god løsning, har du mulighet til å rette en formell klage til oss. Da kan du benytte et eget skjema, slik at klagen registreres på riktig måte, direkte i vårt system. Klikk her for å komme til skjemaet.

    Du har også mulighet til å kontakte oss på telefon, dersom du heller ønsker det. Klikk her for å finne kontaktinformasjon.

    Klager behandles fortløpende. Vi har også rutinemessige gjennomganger av innkomne klager, både ukentlig og kvartalsvis, der vi har mulighet til å oppnevne en ansvarlig saksbehandler i hver enkelt sak, som skal sikre at saken får en løsning. Dersom du ikke er fornøyd med avgjørelsen i din klagesak og ønsker å få saken din vurdert på nytt, kan du kontakte Ikano Banks Kundeombudsmann eller ta saken videre til Finanstilsynet, Forbrukerrådet eller Finansklagenemnda. Klikk her for å lese mer.

Faktura

  • Ja, du kan betale inn ekstra når det måtte passe deg. KID og kontonummer er alltid det samme.

  • For kjøp over 1 500 kroner kan du i tillegg velge inntil 12 måneders betalingsutsettelse mot et fast gebyr. Dette ordner du selv på Min Side. Vi ønsker at du velger utsettelsen samme måned som varekjøpet er gjort. Det påløper ingen renter i perioden. Etter utsettelsen gjelder ordinære betingelser. Les mer her.
  • Vi tilbyr eFaktura. Du oppretter avtale i din egen nettbank. Finner du ikke Ikano Bank i oversikten over eFaktura-tilbydere kan du benytte eFakturareferanse = ditt kundenummer. Velger du eFaktura havner fakturaen rett i nettbanken i stedet for i postkassen. Du velger selv hvor mye du vil betale inn. Minimumsbeløp er oppgitt på fakturaen. Vi tilbyr ikke AvtaleGiro for IKEA Kort.
  • KID- og kontonummer er likt hver måned, så du kan legge inn et fast trekk i nettbanken din, men vi anbefaler ikke dette, ettersom fakturabeløpet vil variere med utestående saldo. Velger du eFaktura får du i stedet fakturaen rett i nettbanken.
  • Det er mulig å forskuddsbetale deler av fakturaen. Benytter du nettbank, kan du legge inn et visst beløp, 3,5 % av antatt fakturasum/min 350 kr til forfall. På denne måten vil ikke eventuelle inkassorutiner bli igangsatt. Du kan benytte samme KID og kontonummer hver måned. Er du usikker, ta kontakt med Ikano Bank på +47 66 85 86 00, eller send en e-post via vårt kontaktskjema.
  • Ved fakturaens forfall må minimum 3,5 % (og minst 300 kroner) av utestående saldo innbetales. Du kan også betale inn et valgfritt høyere beløp eller hele saldoen.
  • Vi sender deg faktura i begynnelsen av hver måned, dersom du har utestående saldo på kortet ditt. Fakturaen har forfall den 20. i måneden.

  • Får du problemer med å betale regningen din er det viktig at du kontakter oss så snart som mulig. Det er lettere å finne en god løsning for alle parter dersom du tar kontakt med oss.  Se også NAVs økonomi- og gjeldsrådgivningstjeneste for hjelp til hvordan du kan komme ut av problemene.
  • Har du allerede betalt en av de siste dagene, kan betalt beløp trekkes fra på mottatt faktura.

    Eksempel: Du har mottatt purring på 600 kr og har innbetalt 300 kr.

    Da kan du betale resterende 300 kr innen betalingsfristen. Betaling etter utskriftsdato vil fremkomme på neste faktura. Du bestemmer selv om du ønsker å betale totalt utestående, eller fortsette å tilbakebetale over tid.

  • Det beregnes ingen renter før fakturaens forfall. Etter forfall er nominell rente 21,70 %. Se prisliste.