VerifyOnComputer

WaitingForVerification PressToOpenBankId
Tilbake

EnterPersonalIdentityNumber

VerifyOnMobile

WaitingForVerification
Tilbake

Spørsmål og svar

Ofte stilte spørsmål og svar

Våre aller vanligste spørsmål

  • Hvorfor har jeg fått avslag?

    Kontakt oss gjennom vårt kontaktskjema eller ring oss på telefon 66 85 86 00. Vi er tilgjengelige mandag til fredag mellom kl 09 og 20 og lørdag mellom kl 10 og 18.

  • Hvordan kan jeg utsette betalingen?

    Du kan utsette betalingen for kjøp over 2 500 kroner, enten du har handlet på et IKEA-varehus eller på ikea.no. Kjøpet vises i kjøpsoversikten på Min Side, normalt påfølgende virkedag. Velg ønsket betalingsutsettelse (huk av for 6, 9 eller 12 måneder).

    Du kan utsette betalingen én gang per kjøp.

  • Når får jeg utbetalt min kontantoverføring?

    Pengene er normalt på konto etter 2-3 virkedager.

  • Hvordan får jeg økt kredittgrensen på mitt kort?

    Ønsker du å øke kredittgrensen på ditt IKEA Kort kan du fylle ut vårt elektroniske søknadsskjema. Søknaden behandles automatisk, og du får svar på skjermen.

  • Når beregnes det renter på mine kjøp?

    Det beregnes ingen renter før fakturaens forfall. Etter forfall er nominell rente 18,96 %. Se prisliste.

Søknad

  • Hvorfor har jeg fått avslag?

    Send en e-post via vårt kontaktskjema eller ring oss på telefon 66 85 86 00. Vi holder åpent alle hverdager mellom kl 09.00 - 20.00 og lørdag kl 10.00 -18.00.

  • Hvordan behandles søknaden?

    Når du søker vil vi hente inn kredittopplysninger og foreta en kredittvurdering av deg. Beslutningen treffes automatisk. Du er velkommen til å ta kontakt med oss dersom du har spørsmål.

    Du vil motta et gjenpartsbrev fra Bisnode, som forteller at Ikano Bank har hentet ut kredittopplysninger om deg.

  • Hvor gammel må jeg være for å søke om IKEA Kortet?

    Du må ha fylt 18 år, ha fast inntekt, ryddig økonomi og ingen betalingsanmerkninger.

  • Hvor lang tid tar det fra jeg søker til jeg mottar kortet?

    Det vil normalt ta 7-10 virkedager, og kortet sendes til folkeregistrert adresse.

    Står du allerede på et IKEA-varehus? Vis referansekoden samt gyldig legitimasjon ved en servicedisk og få et midlertidig kort du kan bruke inntil du mottar ditt IKEA Kort i posten.

  • Hvordan får jeg økt kredittgrensen på mitt kort?

    Ønsker du å øke kredittgrensen på ditt IKEA Kort kan du fylle ut vårt elektroniske søknadsskjema. Søknaden behandles automatisk, og du får svar på skjermen.

  • Hvordan søker jeg om IKEA Kort?

Midlertidig kort

  • Kan midlertidig kort brukes på ikea.no?

    Dersom du ønsker å handle på ikea.no før du mottar ditt personaliserte kort kan du kontakte vårt kundesenter på telefon +47 66 85 86 00 og oppgi referansenummeret. Da vil vi hjelpe deg med de nødvendige opplysningene, slik at du kan gjennomføre kjøp på ikea.no.

  • Hvor lenge kan jeg benytte mitt midlertidige kort?

    Midlertidig kort er gyldig i 30 dager, slik at du rekker å motta nytt IKEA Kort i posten.

  • Hvor får jeg midlertidig kort?

    Du får utstedt midlertidig kort ved å vise gyldig legitimasjon ved servicedisk på et IKEA-varehus.

  • Hva er midlertidig kort?

    Har du nettopp søkt, eller kanskje mistet ditt IKEA Kort? Da kan du vise gyldig legitimasjon ved servicedisk på varehus for å få utstedt et midlertidig kort. Er du ny kunde viser du også referansekode mottatt på SMS etter godkjent søknad. Midlertidig kort er gyldig i 30 dager, og kredittgrensen er den samme som for ditt ordinære IKEA Kort.

Kortbruk

  • Hvordan avslutter jeg kontoen min?

    For å avslutte kontoen må eventuelt utestående beløp være fullt innbetalt. Kontakt oss på telefon 66 85 86 00 for å få eksakt beløp som skal innfris, inkludert renter.

  • Hvor kan jeg benytte IKEA Kort?

    Du kan bruke ditt IKEA Kort på alle IKEA-varehus, samt når du handler på ikea.no.

  • Kan jeg overføre penger fra kortet til min bankkonto?

    Har du hatt IKEA Kort i mer enn 6 måneder og betalt minst 2 fakturaer kan du overføre penger fra din IKEA Kort-konto til din bankkonto. Dette gjør du på Min Side Prisen for tjenesten er 60 kroner, og renter beregnes fra pengene er på konto.

  • Hvorfor blir kortet mitt avvist?

    Vanlige årsaker:

    • Kortet er sperret for bruk
    • Kredittgrensen er nådd
    • Teknisk feil på varehuset
    Opplever du at din konto er sperret for bruk, ta kontakt med kundeservice på telefon +47 66 85 86 00. Husk å oppgi ditt kundenummer eller fødselsdato.

     

  • Hva koster det å bruke IKEA Kort?

    IKEA Kort har et månedsgebyr på 45 kroner ved benyttet kreditt på kontoen. Dette er eneste kostnad dersom du velger å betale hele saldoen ved forfall.

    Velger du å dele opp betalingen over tid er nominell rente 18,96 %. Prisekspempel: 35 000 kr i benyttet kreditt, nedbetalt o/12 md gir eff. rente 20,10 %, kostnad på 3 627 kr og totalt 38 627 kr.

    Se for øvrig prislisten for full oversikt.

  • Hva er min kredittgrensen og / eller disponible saldo?

    Logg deg inn på Min Side for å se kredittgrense og disponibel kreditt. Har du ikke anledning til å logge inn kan du kontakte oss på telefon 66 85 86 00 mandag til fredag 9-21 eller lørdag 10-18.

  • Hva gjør jeg hvis jeg har mistet kortet mitt?

    Et mistet kort bør sperres så raskt som mulig. Logg deg inn på Min Side eller kontakt oss på telefon 66 85 86 00. Du kan samtidig bestille nytt kort samtidig.

    Trenger du å få utstedt et midlertidig kort kan du vise gyldig legitimasjon ved servicedisk på et IKEA-varehus. Midlertidig kort kan benyttes i 30 dager.

  • Kan jeg benytte IKEA Kort på ikea.no?

    Ja, du kan betale med kortet ditt på ikea.no ved å velge IKEA Kort i "kassen". I etterkant har du som vanlig mulighet til å velge betalingsutsettelse i inntil 12 måneder for kjøp over 2 500 kroner.

    Har du kun et midlertidig kort? Kontakt vårt kundesenter på telefon +47 66 85 86 00 og oppgi referansenummeret. Da vil vi hjelpe deg med de nødvendige opplysningene, slik at du kan gjennomføre kjøp på ikea.no.

  • Hvordan kan jeg endre / hente ut min PIN-kode?

    Logg inn på Min Side og velg "Mitt kort" og deretter "PIN-kode". Skriv inn ønsket kode to ganger og klikk "Bestill" for å lagre. Ny kode gjelder umiddelbart.

  • Jeg har innbetalt for mye, slik at jeg har penger til gode på min IKEA Kort-konto. Hvordan kan jeg få overført disse pengene tilbake til brukskonto?

    Har du penger til gode kan du sende oss kontonummer via meldingstjenesten på Min Side, så hjelper vi deg kostnadsfritt. Vi anbefaler ikke at du benytter deg av kontantoverføring på Min Side, da denne tjenesten innebærer gebyr.

  • Hvordan kan jeg sende inn en klage?

    Når våre kunder ikke er fornøyde ønsker vi først og fremst å finne en løsning sammen med dem. Hvis du som kunde ikke føler at vi klarer å finne en god løsning, har du mulighet til å rette en formell klage til oss. Da kan du benytte et eget skjema, slik at klagen registreres på riktig måte, direkte i vårt system. Klikk her for å komme til skjemaet.

    Du har også mulighet til å kontakte oss på telefon, dersom du heller ønsker det. Klikk her for å finne kontaktinformasjon.

    Klager behandles fortløpende. Vi har også rutinemessige gjennomganger av innkomne klager, både ukentlig og kvartalsvis, der vi har mulighet til å oppnevne en ansvarlig saksbehandler i hver enkelt sak, som skal sikre at saken får en løsning. Er du fortsatt ikke fornøyd med løsningen har du mulighet til å ta saken videre til Finanstilsynet, Forbrukerrådet eller Finansklagenemnda.

Betalingsutsettelse eller delbetaling

  • Hva koster betalingsutsettelsen?

    6 måneder: 280 kroner.
    9 måneder: 420 kroner.
    12 måneder: 560 kroner.

    Gebyret legges til første faktura etter endt utsettelse. Etter utsettelsen gjelder ordinære betingelser, se prislisten.

  • Hvordan kan jeg utsette betalingen?

    Du kan utsette betalingen for kjøp over 2 500 kroner. Det gjelder enten du har handlet på et IKEA-varehus eller på ikea.no. Kjøpet vises i kjøpsoversikten på Min Side, normalt påfølgende virkedag. Velg ønsket betalingsutsettelse (huk av for 6, 9 eller 12 måneder).

    Du kan utsette betalingen én gang per kjøp.

  • Hvor lang tid har jeg på å velge betalingsutsettelse for mitt kjøp?

    Siste frist for å utsette betalingen for et kjøp over 2 500 kroner er siste dag i påfølgende måned etter at kjøpet er gjort.

  • Kan jeg utsette betalingen?

    Vi tilbyr inntil 12 måneders betalingsutsettelse mot et fast gebyr. Ingen renter påløper i perioden. Etter utsettelsen gjelder ordinære betingelser, se prislisten.

  • Kan jeg dele opp betalingen også etter utsettelsen?

    Du står fritt til å betale minimumsbeløp (3,5 % av saldo) eller et valgfritt høyere beløp ved hver fakturering etter utsettelsesperioden er over. Priseksempel: 35 000 kr i benyttet kreditt, nedbetalt o/12 md gir eff. rente 20,10 %, kostnad på 3 627 kr og totalt 38 627 kr.

Faktura

  • Kan jeg gjøre en ekstra innbetaling?

    Ja, du kan betale inn ekstra når det måtte passe deg. KID og kontonummer er alltid det samme.

  • Kan jeg få utsatt betalingen?

    For kjøp over 2 500 kroner kan du i tillegg velge inntil 12 måneders betalingsutsettelse mot et fast gebyr. Dette ordner du selv på Min Side. Vi ønsker at du velger utsettelsen samme måned som varekjøpet er gjort. Det påløper ingen renter i perioden. Etter utsettelsen gjelder ordinære betingelser. Les mer her.

  • Kan jeg benytte eFaktura eller AvtaleGiro?

    Vi tilbyr eFaktura. Du oppretter avtale i din egen nettbank. Finner du ikke Ikano Bank i oversikten over eFaktura-tilbydere kan du benytte eFakturareferanse = ditt kundenummer. Velger du eFaktura havner fakturaen rett i nettbanken i stedet for i postkassen. Du velger selv hvor mye du vil betale inn. Minimumsbeløp er oppgitt på fakturaen. Vi tilbyr ikke AvtaleGiro for IKEA Kort.

  • Kan jeg legge opp fast trekk fra min brukskonto?

    KID- og kontonummer er likt hver måned, så du kan legge inn et fast trekk i nettbanken din, men vi anbefaler ikke dette, ettersom fakturabeløpet vil variere med utestående saldo. Velger du eFaktura får du i stedet fakturaen rett i nettbanken.

  • Fakturaen forfaller mens jeg er ute på reise, hva gjør jeg?

    Det er mulig å forskuddsbetale deler av fakturaen. Benytter du nettbank, kan du legge inn et visst beløp, 3,5 % av antatt fakturasum/min 300 kr til forfall. På denne måten vil ikke eventuelle inkassorutiner bli igangsatt. Du kan benytte samme KID og kontonummer hver måned. Er du usikker, ta kontakt med Ikano Bank på +47 66 85 86 00, eller send en e-post via vårt kontaktskjema.

  • Hvor mye må jeg betale?

    Ved fakturaens forfall må minimum 3,5 % (og minst 350 kroner) av utestående saldo innbetales. Du kan også betale inn et valgfritt høyere beløp eller hele saldoen.

  • Når får jeg faktura?

    Vi sender deg faktura i begynnelsen av hver måned, dersom du har utestående saldo på kortet ditt. Fakturaen har forfall den 20. i måneden.

  • Hva gjør jeg om jeg får problemer med å betale?

    Får du problemer med å betale regningen din er det viktig at du kontakter oss så snart som mulig. Det er lettere å finne en god løsning for alle parter dersom du tar kontakt med oss.  Se også NAVs økonomi- og gjeldsrådgivningstjeneste for hjelp til hvordan du kan komme ut av problemene.

  • Jeg har mottatt en purring selv om jeg har betalt, hva gjør jeg?

    Har du allerede betalt en av de siste dagene, kan betalt beløp trekkes fra på mottatt faktura.

    Eksempel: Du har mottatt purring på 600 kr og har innbetalt 300 kr.

    Da kan du betale resterende 300 kr innen betalingsfristen. Betaling etter utskriftsdato vil fremkomme på neste faktura. Du bestemmer selv om du ønsker å betale totalt utestående, eller fortsette å tilbakebetale over tid.

  • Når beregnes det renter på mine kjøp?

    Det beregnes ingen renter før fakturaens forfall. Etter forfall er nominell rente 18,96 %. Se prisliste.

Sperring/misbruk

  • Blir jeg belastet med egenandel ved misbruk?

    I henhold til "Avtalevilkår for kredittkortet IKEA Kort" og avsnitt 7 vedrørende "Ansvarsforhold", er kontohaver ansvarlig for inntil 12 000 kr, avhengig av graden av utvist uaktsomhet i forbindelse med misbruket. Forklaring og dokumentasjon av hendelser som inntraff i forbindelse med misbruket, er avgjørende for å avgjøre graden av utvist uaktsomhet og følgelig også størrelsen av egenandelen. For mer informasjon, gå inn på produktets vilkår.

  • Hva slags garanti har jeg ved misbruk av kortet?

    Det gis ingen garanti, men generelt blir transaksjoner som har blitt belastet et sperret kredittkort tilbakeført. Ikano Bank kan kreve en egenandel på inntil 12 000 kr. Valg av egenandel er avhengig av hvilken aktsomhet og/eller mangel på aktsomhet som er vist i forbindelse med at kortet ble misbrukt. For mer informasjon se produktets vilkår.

  • Hva gjør jeg hvis jeg har mistet eller blitt frastjålet kortet mitt?

    Dersom du har mistet / blitt frastjålet ditt IKEA Kort må du straks sperre det for å unngå misbruk. Du kan sperre kortet selv på Min Side, ta kontakt med Ikano Bank på +47 66 85 86 00, eller sende en e-post via vårt kontaktskjema. Husk å oppgi ditt kundenummer eller fødselsdato.

  • Hvordan kan jeg sikre meg mot misbruk?

    Under følger råd om kortbruk som er utarbeidet for å bidra til å unngå misbruk:

    • Kredittkort er å anse som kontanter og bør behandles deretter. Ikke gi fra deg kortet eller legg det fra deg utenfor synsvidde.
    • Pass på at kortet er signert.
    • Kontroller regelmessig at du har kortet ditt i behold.
    • Ta vare på kvittering fra varekjøp slik at ikke uvedkommende får tilgang til ditt kontonummer. Kvitteringene kan også brukes som bevis i eventuell tvist mot brukerstedet.

  • Hvem kan svare på mine spørsmål vedrørende misbruk av kort?