VerifyOnComputer

WaitingForVerification PressToOpenBankId
Tilbake

EnterPersonalIdentityNumber

VerifyOnMobile

WaitingForVerification
Tilbake

Vanlige spørsmål om Shell MasterCard

Finn svar på det du lurer på

Ofte stilte spørsmål og svar - Ikano Bank

Trumf

  • Hva slags bonus får jeg når jeg bruker kortet?

    På alle kjøp med kortet får du 0,25 % Trumf-bonus på kjøpesummen. Når du fyller drivstoff hos Shell i Norge får du 40 øre per liter du betaler med kortet.

  • Hvordan fungerer drivstoff-bonusen?

    Hver gang du fyller drivstoff hos Shell med ditt Shell MasterCard får du 40 øre per liter i Trumf-bonus. Bonusen godskrives din Trumf-konto fortløpende.

  • Må jeg være Trumf-medlem for å få bonus?

    Ja, du blir automatisk medlem når du får kortet. Dette er en del av kortets betingelser. 

  • Hva slags transaksjoner gir bonus?

    Det er kun direkte kjøp av varer og tjenester som gir Trumf-bonus. Det gis ikke Trumf-bonus på kontantuttak i minibank, kontantoverføring til bankkonto, pengeoverføring til privatpersoner (som feks. Vipps) eller regningsbetaling (ved bruk av f. eks Payr).

  • Hva er Trumf?

    Trumf er et av Norges største fordelsprogram hvor du som Trumf-medlem sparer bonus hver gang du handler hos en av partnerne tilknyttet bonusprogrammet. Les mer på Trumf.no.

  • Hvordan utbetales bonusen?

    Bonusen kommer i form av Trumf-bonus som kan utbetales til din bankkonto eller overføres til en SAS EuroBonus-konto. Les mer på Trumf.no.

Sikkerhet

  • Hva er egenandelen dersom kortet blir misbrukt av andre?

    I henhold til "Avtalevilkår for kredittkortet Shell MasterCard" og avsnitt 8 vedrørende "Ansvarsforhold", så kan egenandelen settes til 1 200 kr eller 12 000 kr, avhengig av graden av utvist uaktsomhet i forbindelse med misbruket. Forklaring og dokumentasjon av hendelser som inntraff i forbindelse med misbruket er deretter avgjørende for å avgjøre graden av utvist uaktsomhet og følgelig også størrelsen av egenandelen. For mer informasjon, gå inn på produktets vilkår.

  • Hva slags garanti har jeg dersom andre misbruker kortet?

    Det gis ingen garanti, men generelt blir transaksjoner som har blitt belastet et sperret kredittkort tilbakeført. Ikano Bank kan kreve en egenandel på hhv 1 200 kr eller 12 000 kr. Valg av egenandel er avhengig av hvilken aktsomhet og/eller mangel på aktsomhet som er vist i forbindelse med at kortet ble misbrukt.

  • Jeg har mistet kortet eller blitt frastjålet kortet mitt, hva gjør jeg?

    Dersom du er uheldig og mister eller blir frastjålet kredittkortet ditt, må du straks sperre det for å unngå misbruk. Du kan sperre kortet selv på Min Side, eller ringe kundeservice på telefon +47 66 85 86 50.

  • Er det trygt å handle med Shell MasterCard på internett?

    Det anbefales å bruke kredittkort - som Shell MasterCard - istedenfor vanlig bankkort når en handler på internett. På den måten vil du alltid få en oversikt over hva som er blitt belastet på kortet før betaling finner sted.

    I tillegg er det viktig å vise nettvett når en handler på internett. Ikke gjør innkjøp i ukjente butikker og/eller tvilsomme bransjer som spill, underholdning og erotikk.

  • Hva gjør jeg hvis kontoutskriften min inneholder ukjente transaksjoner?

    Skulle du finne ukjente transaksjoner bør du vurdere å sperre kortet. Vi trenger at du snarest sender oss:

    • kontoutskrift hvor ukjent transaksjon merkes
    • signert dokument om hvorfor du ikke vedkjenner deg merket transaksjon
    • eventuell tilleggsinformasjon som kan være relevant
    Send informasjonen til reklamasjoner@ikano.no. 

Kortbruk

  • ​Hvordan avslutter jeg kontokreditten min?


    Hvis du ikke lenger har bruk for kreditten din, kan du kansellere den via vårt selvbetjeningsskjema her.

  • Kortet blir avvist ved bruk. Hvorfor?

    Grunnen til at kortet blir avvist kan blant annet være:

    • teknisk feil ved brukerstedet
    • du har tastet feil PIN-kode
    • du har nådd din kreditt-/bruksramme
    • din konto er sperret for bruk.

  • Hvor kan jeg bruke mitt Shell MasterCard?

    Du kan bruke det overalt hvor de aksepterer MasterCard, dvs. på mer enn 30 millioner salgssteder i Norge og resten av verden, i tillegg til mer enn 1 million minibanker i inn- og utland. Du kan også bruke ditt Shell MasterCard ved kjøp på internett. Ved bruk i utlandet og på Internett gir Shell MasterCard fra Ikano Bank ekstra sikkerhet. Les mer om MasterCard her.

  • Hvilke forsikringer tilbyr Shell MasterCard?

    To forsikringer er aktuelle for Shell MasterCard:

    I kortet ligger det automatisk Tankefeil-forsikring, som dekker kostnader ved fylling av feil drivstoff.
    I tillegg kan du velge Betalingsbeskyttelse, en forsikring som dekker dine månedlige kostnader dersom du blir langtids sykmeldt eller arbeidsledig.

  • Hvilken bruksgrense har jeg på kortet mitt?

    Kortets bruksgrense er tilsvarende den kredittrammen du har fått innvilget.

  • Kan jeg betalt kontaktløst med Shell MasterCard?

    Som regel vil betalingsterminalen være utstyrt med symbolet for kontaktløs betaling.

    NB! Før du kan ta i bruk kontaktløs betaling må du gjøre et kjøp med chip og PIN.

    Du vil også bli bedt om å taste PIN-kode hvis beløpet er over 400 kroner og / eller hvis du har gjort en rekke kontaktløse betalinger på rad. Dette er av hensyn til din sikkerhet.

  • Kan jeg ta ut penger i minibank med Shell MasterCard?

    Ja, du kan bruke alle minibanker merket med logoen til MasterCard. Totalt gjelder dette mer enn 1 million minibanker i hele verden. Uttak av kontanter i minibank og over skranke i bank er begrenset til 5 000 kr per 24 timer og totalt 10 000 kr fordelt på 10 uttak per løpende 30 dager.

  • Jeg har innbetalt for mye. Kan jeg få pengene tilbake til brukskonto?

    Har du penger til gode kan du sende oss kontonummer via meldingstjenesten på Min Side, så hjelper vi deg kostnadsfritt. Vi anbefaler ikke at du benytter deg av kontantoverføring på Min Side, da denne tjenesten innebærer gebyr.

  • Kan jeg bruke mitt Shell MasterCard som betalingskort for Vipps?

    Ja, du kan legge inn ditt Shell MasterCard som betalingskort i Vipps-appen. 

    NB! Grunnet en endring hos Vipps i februar 2022 vil du kunne oppleve at Vipps-betaling med ditt Shell MasterCard ikke lenger fungerer i alle nettbutikker. Dette har ikke noe å gjøre med din saldo eller tilgjengelige kreditt hos oss. Får du problemer med Vipps-betaling anbefaler vi derfor vanlig kredittkortbetaling, ved hjelp av kortet og din BankID / BankID på mobil.

    Vipps til privatpersoner, klubber og foreninger er ikke berørt av endringen og vil fungere som før.

Faktura

  • Hvor mye må betales ved fakturaforfall?

    Ved fakturaforfall må minimumsbeløp innbetales. Dette er 3,5 % av benyttet kreditt og minimum 250 kr. På fakturaen din finner du både totalt utestående beløp og minimumsbeløp.

    NB! Som standard står totalt utestående beløp i beløpsfeltet, men du trenger altså ikke betale mer enn minimumsbeløpet.

  • Kan man dele opp betalingen av mottatt faktura?

    Det er mulig å dele opp betalingen av din Shell MasterCard faktura. Du trenger ikke betale mer enn minimumsbeløp hver måned. Dette tilsvarer 3,5 % av benyttet kreditt (minimum 250 kr). Når du velger å dele opp betalingen påløper renter og gebyrer i henhold til gjeldende kontovilkår.

  • Kan jeg gjøre en ekstra innbetaling?

    Ja, du kan betale inn ekstra når det måtte passe deg. KID og kontonummer er alltid det samme.

  • Hva gjør jeg om jeg får problemer med å betale?

    Får du problemer med å betale regningen din er det viktig at du kontakter oss så snart som mulig. Det er lettere å finne en god løsning for alle parter dersom du tar kontakt med oss.  Du kan også få hjelp av NAVs økonomi- og gjeldsrådgivningstjeneste til å komme ut av problemene.

  • Jeg har mottatt en purring selv om jeg har betalt, hva gjør jeg?

    Har du betalt en av de siste dagene, kan betalt beløp trekkes fra neste faktura. Betaling etter utskriftsdato vil fremkomme på neste faktura.

  • Når begynner eventuelle renter å løpe?

    Vi sender ut faktura i begynnelsen av hver måned. Den har forfall den 20. samme måned. Først etter forfallsdatoen beregnes renter.

    NB! For kontantuttak og kontantoverføring beregnes renter fra første dag.

  • Hva skjer hvis jeg ikke betaler minimumsbeløpet på fakturaen?

    Dersom du ikke betaler minimumsbeløpet vil kontoen din bli sperret for bruk kort tid etter forfall. Du vil motta en purring, og betaler du purringen vil kontoen gjenåpnes automatisk så snart innbetalingen er registrert hos oss.

  • Hvorfor står det «ukjent produkt» på min faktura?

    Noen av våre kunder vil kunne finne varelinjen «ukjent produkt» på sin faktura. Dette skyldes at vi ikke har mottatt varelinjeinformasjon om denne transaksjonen. For at du som kunde ikke skal bli skadelidende vil alle transaksjoner med «ukjent produkt» bli beregnet med 3 % Trumf-bonus.

Betingelser

  • Hvordan avslutter jeg kontokreditten min?
  • Hvor kan Shell MasterCard benyttes?

    Shell MasterCard kan du benytte på samtlige brukersteder, både i butikker, servicesteder og minibanker merket med Mastercard-, Maestro-, eller Cirrus-symbolet. Det finnes mer enn 30 millioner brukersteder, i tillegg til minibanker og nettbutikker.

  • Hva koster det å benytte Shell MasterCard?

    Det koster deg ingenting ekstra å handle med Shell MasterCard i Norge. Dette er fordi kortet ikke har noen etableringsgebyr eller årsavgift, dessuten vil det heller ikke påløpe transaksjonskostnader når du gjennomfører et varekjøp i Norge. Handler du eller tar du ut kontanter i utlandet, legges det til et valutapåslag lik 2 %.

  • Nominell og effektiv rente, hva er forskjellen?

    Forskjellen er at nominell rente kun er rentesatsen, mens den effektive renten inneholder alle kostnadene som kommer i tillegg som f.eks. fakturagebyr eller renters renter.

  • Hva er valutapåslag?

    Valutapåslag er et påslag/en avgift kortutsteder tar for å sikre seg mot uheldig kursutvikling fra kortholder benytter kortet til betaling faktisk finner sted. Påslaget ligger på 2 %. Det vil si at bruker du en tusenlapp på et hotell, tar kortutsteder 20 kr for å sikre seg mot et mulig kurstap.

  • Hvordan kan jeg sende inn en klage?

    Når våre kunder ikke er fornøyde ønsker vi først og fremst å finne en løsning sammen med dem. Hvis du som kunde ikke føler at vi klarer å finne en god løsning, har du mulighet til å rette en formell klage til oss. Da kan du benytte et eget skjema, slik at klagen registreres på riktig måte, direkte i vårt system. Klikk her for å komme til skjemaet.

    Du har også mulighet til å kontakte oss på telefon, dersom du heller ønsker det. Klikk her for å finne kontaktinformasjon.

    Klager behandles fortløpende. Vi har også rutinemessige gjennomganger av innkomne klager, både ukentlig og kvartalsvis, der vi har mulighet til å oppnevne en ansvarlig saksbehandler i hver enkelt sak, som skal sikre at saken får en løsning. Dersom du ikke er fornøyd med avgjørelsen i din klagesak og ønsker å få saken din vurdert på nytt, kan du kontakte Ikano Banks Kundeombudsmann eller ta saken videre til Finanstilsynet, Forbrukerrådet eller Finansklagenemnda. Klikk her for å lese mer.

kvinne bak rattet