Chargeback

- kjenn dine rettigheter

Ikano Bank

Det finnes en ordning som gir deg mulighet til å fremme tilbakebetalingskrav mot kredittyter/bank dersom du har kjøpt varer og tjenester med kredittkortet og der selger ikke respekterer forbrukerrettigheter eller har gått konkurs.

Ordningen kalles Chargeback og praktiseres relativt likt innenfor EU og EØS.

Vet du hva Chargeback er? Det kan sikre deg mot svindel og tap av penger!

Har kortet ditt blitt belastet uten din tillatelse er banken/kredittkortselskapet ansvarlig for å dekke dette. Dette gjelder for eksempel dersom hotellet du bodde på har trukket deg for en større sum enn avtalt. Det kan derfor være lurt å betale hotellregninger med kredittkort.

Tilbakebetaling

I mange tilfeller har du også rett til å få pengene tilbake fra dersom du har kjøpt varer eller tjenester fra en aktør som viser seg å ikke respektere dine rettigheter som forbruker eller rett og slett har gått konkurs. Dette gjelder for eksempel dersom du handler du på nett og varene uteblir. Det kan derfor være lurt å bruke kredittkort når du betaler på nett.

Denne ordningen kalles for Chargeback. Reglene er relativt like i de fleste EU- og EØS-land, men mange kredittkortkunder kjenner ikke rettighetene sine og benytter seg dermed ikke av dem.

For å benytte deg av Chargeback-muligheten kreves at du først forsøker å få løst problemet ditt der du handlet. Dokumenter kommunikasjonen. Kommer du ikke gjennom med din henvendelse kan du søke hjelp hos banken bak kredittkortet du benyttet. Vinner du fortsatt ikke frem med dine krav har du også mulighet til å klage til en egen klagenemnd.

Har du som kortbruker vært grovt uforsiktig kan du oppleve å få avvist din sak. Det er imidlertid banken/kortutstederen som må bevise at du har vært tilstrekkelig uaktsom.

Les mer om Chargeback hos Forbruker Europa