Spørsmål og svar

Ofte stilte spørsmål om Ikano Lånet

Spørsmål om kort? Har du spørsmål om noen av våre kort? Se ikanovisa.no, shellmastercard.no eller ikeakort.no.

Generelt

Hvem står bak Ikano Lånet?

Ikano Lånet er et forbrukslån fra Ikano Bank, et selskap i Ikano-gruppen. Selskapet eies av familien Kamprad, som også er IKEAs grunnlegger. Ikano Bank ble etablert i Norge i 1991, og holder til i Asker rett utenfor Oslo.

Søknad

Hvem kan søke om Ikano Lånet?

Alle som tilfredsstiller minimumskravene for å søke om Ikano Lånet kan søke.

  • Du må ha fylt 23 år
  • Du har ingen betalingsanmerkninger,
  • Du har minimum 200 000 kr i fast årsinntekt
  • Du har bodd i Norge i minimum 3 år
Før Ikano Bank kan sende deg et lånetilbud foretas en kredittvurdering av deg som kunde.

Må jeg søke med en medsøker?

Nei, men det kan være en fordel å være to. Dette øker muligheten for å få innvilget ønsket lånebeløp.

Jeg ønsker å søke om Ikano Lånet, hvordan går jeg frem?

Du kan søke om Ikano Lånet ved å klikke her

Deretter må du gjøre følgende:

  • Fyll ut søknadsskjemaet, aksepter lånebetingelsene og klikk søk om lån.
  • Dersom du mottar et tilbud om lån, må du signere søknaden med Bank ID og laste opp nødvendig dokumentasjon elektronisk.

Må jeg sende inn dokumentene elektronisk?

Det er ønskelig at du laster opp dokumentene i søknadsprosessen, men det er ikke et krav. Du har også anledning til å sende disse per post. Har du ikke anledning til å laste opp dokumentene elektronisk, kan du sende disse per post til adressen under:

Ikano Bank
Lån
Postboks 295
1372 Asker

Avslag er mottatt, og jeg ønsker å vite hvorfor?

Send en e-post til laansoknad@ikano.no eller kontakt oss på +47 66 85 86 66. Vi holder åpent alle hverdager mellom kl 09:00 og 16:00.

Hvor raskt får jeg utbetalt pengene?

Dersom din søknad innvilges, du har signert søknaden og lastet opp nødvendig dokumentasjon, gjøres det en sjekk av dokumentene. Hvis alt er i orden utbetales pengene innen 2 virkedager.

Hvor mye kan jeg låne?

Du kan søke om å låne fra 25 000 til 400 000 kroner.

Ordner dere refinansieringen for meg?

Ja. Så lenge du i lånesøknaden oppgir beløp og bank-/finansieringsinstitusjon du ønsker å innfri lånet med, så ordner vi resten.

Hvordan behandles søknaden?

Når du søker om Ikano Lånet vil det innhentes informasjon og kredittopplysninger. Vi vil foreta en kredittvurdering på bakgrunn av disse opplysningene. Uansett utfall  vil du motta informasjon fra oss. Som søker vil du under denne prosessen motta et gjenpartsbrev som forteller at Ikano Bank har bedt om en kredittopplysning om deg.

Må jeg signere med BankID?

Ja. Når du søker om Ikano Lånet må du signere med BankID. Du kan bruke hvilken som helst Bank ID, uavhengig av hvilken bank som har utstedt denne.

Hvordan får jeg utbetalt pengene?

Innvilget beløp utbetales til kontonummeret du registrerte på "last opp dokumenter" siden. Kontonummeret må stå i ditt navn.

Priser og betingelser

Hva er renten på Ikano Lånet?

Den laveste nominelle renten er 7,9 %, men hvilken rente du får varierer ut ifra hvor stort lånet er og en individuell vurdering. Oversikt over renter og betingelser finner du her.

Hva blir den effektive renten?

For å regne ut den effektive renten kan du benytte vår lånekalkulator.

Hvilken effektiv rente du får kommer an på hvor stort lånet er og baseres på en individuell vurdering. 

Hvilke kostnader kommer i tillegg til renter og avdrag?

I tillegg til renter og avdrag kommer et etableringsgebyr og et termingebyr. Disse kostnadene er inkludert i den effektive renten. Informasjon om priser finner du her.

Hvilke kostnader kan jeg trekke fra på skatten?

Med dagens fradragsregler kan du trekke fra 27 % av renter og kostnader.

Er renten fast eller flytende?

Renten er flytende og følger det generelle rentenivået i Norge.

Nominell og effektiv rente, hva er forskjellen?

Forskjellen mellom nominell og effektiv rente oppstår når rentene og termingebyret kapitaliseres hyppigere enn årlig. Man får da renter på det kapitaliserte rentebeløpet (renters rente). Jo hyppigere rentene kapitaliseres, jo større blir forskjellen mellom nominell og effektiv rente. Forskjellen øker også med økende rentenivå.

Hva gjør jeg når selvangivelsen kommer?

Skattemyndighetene får informasjon om utestående lån, renter og gebyrer som du kan trekke fra på skatten. Kontroller at beløpet som står på din selvangivelse stemmer med årsoppgaven du får fra oss.

Faktura

Når må jeg betale første avdrag?

Første avdrag må du betale den 20. i måneden etter at du fikk utbetalt lånet. Eneste unntak er hvis du får utbetalt lånet den 1 og 2 i måneden, da vil du måtte betale første avdrag den 20. inneværende måned.

Hvor mye må betales ved fakturaforfall?

Beløpet du må betale avhenger av hvor mye du låner og hvilken nedbetalingstid du velger. Du kan taste inn beløp og nedbetalingstid i lånekalkulatoren.

Hvordan betaler jeg?

Du betaler med eFaktura, avtalegiro eller via en faktura i posten.

Kan jeg betale med avtalegiro?

Ja. Det er en fordel å betale med avtalegiro – det sikrer deg at regningen alltid blir betalt til riktig tid. 

Hvordan opprette avtalegiro?

Når du betaler en regning til Ikano Bank/Ikano Lånet, vil du i de fleste nettbanker bli spurt om du ønsker å opprette en AvtaleGiro. Ved å akseptere tilbudet opprettes avtalen. Du får beskjed når avtalen trer i kraft og må betale regninger tilsendt i posten som normalt inntil avtalen er aktivisert.

Du kan også aktivere AvtaleGiro-avtaler under betaling og betalingsavtaler i nettbanken din.

Du kan lese mer om Avtalegiro på http://www.avtalegiro.no/Privat

Hvor finner jeg informasjon om hvor mye som er utestående på min eFaktura?

I din nettbank og i sammenheng med din eFaktura, finnes en informasjonsknapp som fører deg til all fakturainformasjonen.

Hvordan bytte til eFaktura?

eFaktura-avtale kan kun opprettes i nettbanken og kan gjøres på to måter:

  1. Si ja, takk - når forespørselen kommer til deg automatisk etter at du har betalt en tilsendt faktura (jfr. avtalefangst)
  2. Registrer selv når du ønsker å registrere en ny eFaktura avtale (jfr. liste over tilbydere)

Jeg har eFaktura men ønsker å få fakturaen sendt i posten?

Endringer i forbindelse med opprettet eFaktura-avtale gjøres i din nettbank. For mer informasjon, kontakt din bank direkte.

Jeg har mottatt en purring selv om jeg har betalt, hva gjør jeg?

Har du betalt en av de siste dagene i måneden, kan betalt beløp trekkes fra neste faktura. Betaling etter utskriftsdato vil fremkomme på neste faktura. Kontakt da vår Kundeservice på +47 66 85 86 66, eller send en e-post via vårt kontaktskjema.

Fakturaen forfaller mens jeg er ute på reise, hva gjør jeg?

Vi bruker samme kid- og kontonummer hver måned. Benytter du nettbank, kan du legge inn avtalt terminbeløp og kid- og kontonummer til forfall. Slik unngår du purring.

Hvor ofte og når kommer fakturaen?

Du vil motta den månedlige fakturaen ca den 10. hver måned. Fakturaen vil ha forfall 20. samme måned.

Kan jeg velge forfallsdato?

Nei. For øyeblikket er det kun en forfallsdato - den 20. hver måned.

Kan jeg betale ned raskere?

Ja, og det koster ikke noe ekstra. Ved å betale raskere tilbake vil også dine lånekostnader reduseres.

Kan jeg betale med eFaktura?

Ja, eFaktura er tilknyttet Ikano Lånet. Når du betaler din faktura i nettbanken, vil du få spørsmål om du ønsker eFaktura. For mer informasjon, se www.efaktura.no.

Kan jeg endre beløpet på mottatt eFaktura?

Ja. I samtlige nettbanker er det mulig å endre beløpet på mottatt eFaktura. Det gjøres direkte fra din nettbank og fra den siden hvor aktuell eFaktura ligger.

Hva er min eFakturareferanse?

Din eFakturareferanse er ditt kundenummer (8 siffer). Dette nummeret finner du øverst til høyre på alle fakturaer du mottar fra oss.

Hva gjør jeg om jeg får problemer med tilbakebetalingen av lånet?

Får du problemer med tilbakebetalingen av lånet er det viktig at du kontakter oss så snart som mulig. Det er lettere å finne en god løsning for alle parter dersom du tar kontakt med oss.

Kan jeg benytte meg av betalingsfrie måneder?

Ja. Har du hatt lån hos oss i over 6 måneder og lånet er ajour, kan du benytte deg av 2 betalingsfrie måneder per år. Ønsker du å benytte deg av dette, kontakt kundeservice.

Adresseendring?

I all vår korrespondanse med deg, benytter vi alltid din folkeregistrerte adresse.